این افراد در معرض خطر ابتلا به پنوموکوک هستند-راهبرد معاصر

این افراد در معرض خطر ابتلا به پنوموکوک هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کودکان زیر دو سال، زیر پنج سال و افراد بالای ۶۵ سال، گروه‌های در معرض خطر ابتلاء به پنوموکوک هستند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۲ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 03
کد خبر: ۲۵۳۰۶۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ تزریق واکسن پنوموکوک به نوزادان دو ماهه و تزریق دوز یادآور آن در چهار ماهگی و ۱۲ ماهگی در مراکز بهداشت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شد.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در آئین ورود واکسن پنوموکوک به برنامه ایمن‌سازی کودکان همزمان با چهلمین سال توسعه برنامه واکسیناسیون کشور در مرکز خدمات جامع سلامت چیذر، گفت: یکی از گروه‌هایی که همواره به عنوان مصداق عینی و داوطلب اصلی دریافت خدمات بهداشتی تلقی می‌شوند، نوزادان و کودکان هستند که با انجام واکسیناسیون و دریافت خدمات پیشگیرانه در برابر بیماری‌های واگیر ایمن می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه غربالگری و واکسیناسیون، عمر سالم فیزیکی، اجتماعی و روانی را نوید می‌دهد، گفت: اگر بیماری نظیر کم کاری تیروئید در روز‌های آغازین تشخیص داده شود، از بروز عواقب جسمی و روانی، تحمیل بار اقتصادی و اختلالات متعددی در آینده جلوگیری می‌شود.

زالی، شبکه بهداشت و درمان کشور را پویا دانست و افزود: همواره در متن سیستم بهداشتی کشور انعطاف‌پذیری را شاهد بوده‌ایم. اگر زمانی سیاست‌های ملی اقتضا کند برنامه‌ای در کشور اجرایی شود همین انعطاف‌پذیری است که به تحقق اهداف ملی کمک می‌کند، زیرا ارائه خدمات متناسب با وضعیت بیماری‌ها قابل تغییر است.

وی بیان کرد: کادر بهداشتی باید به عنوان تدوینگر برنامه‌ها و بسته‌های خدماتی در کشور فعالیت کند، چراکه بیش از هر مجموعه دیگری نیاز‌ها را می‌شناسد و اقتضائات را درک می‌کند.

زالی بیان کرد: در تکمیل بسته‌های خدماتی یکی از سیاست‌گذاری‌های نظام شبکه کمی‌سازی است و در همین راستا سنجه‌ها در این نظام قابل دسترسی، ارزیابی و ممیزی شدن هستند.

وی در ادامه گفت: یکی از سنجه‌های بهداشتی که نشان‌دهنده کفایت نظام سلامت است، شاخص مرگ و میر در نوزادان زیر یک ماه، نوزادان یک تا ۵۹ ماه (کودکان زیر پنج سال)، کودکان زیر دو سال و مادران باردار است.

زالی با بیان اینکه اکثر کودکان زیر ۵۹ ماه در گذشته به دلایل قابل پیشگیری جان خود را از دست می‌دادند، گفت: خوشبختانه با اصلاح سنجه‌ها و تکمیل برنامه‌های بهداشتی، دستاورد بزرگی در این زمینه حاصل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به افزودن واکسن پنوموکوک به سبد واکسیناسیون کشور، تصریح کرد: دو پروتکل زمانی برای تزریق این واکسن در اختیار است؛ پروتکل اول تزریق واکسن در دو ماهگی و تزریق دوز یادآور در ۴ ماهگی و ۶ ماهگی و پروتکل دوم، تزریق واکسن در دو ماهگی و دوز یادآور در ۴ ماهگی و ۱۲ ماهگی است.

زالی با بیان اینکه پروتکل دوم اثربخشی و پایداری ایمنی بالاتری را نشان می‌دهد، گفت: از همین رو این مدل در مراکز بهداشتی مستقر است.

به گفته وی، کودکان زیر دو سال، زیر پنج سال و افراد بالای ۶۵ سال گروه‌های در معرض خطر ابتلاء به پنوموکوک هستند.

زالی تصریح کرد: پنوموکوک ویروس شایعی است که به دلیل استقرار در نزدیک مغز، گوش‌ها، سینوس‌ها و ریه، ارگان‌های مختلفی را درگیر عفونت می‌کند، البته عفونت تنفسی از سایر انواع آن شایع‌تر است. همچنین پس از ابتلاء، فرد ممکن است دچار مننژیت شود و درنهایت اگر فرد مبتلا به مننژیت ناشی از پنوموکوک زنده بماند، دچار اختلالات مقاوم به درمان خواهد شد. به همین دلیل واکسیناسیون اهمیت بسیاری دارد.

وی، فصل ابتلاء به این بیماری را زمستان اعلام کرد و گفت: تزریق واکسن در تابستان زمان خوبی است و با توجه به شیوع عفونت‌های ریوی در پاییز و زمستان، اثربخشی مناسبی خواهد داشت.

زالی عنوان کرد: با وجود اینکه این بیماری تک گیر است و اپیدمی نمی‌شود، اما امکان طغیان در محیط‌های بسته به ویژه میان نوزادان شیرخوار وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تکمیل سبد واکسیناسیون در سال‌های اخیر گفت: در کشور بالای ۹۹ درصد پوشش واکسیناسیون محقق شده است.

وی ادامه داد: همچنین سبد واکسیناسیون نوزادان، آنها را در برابر هفت بیماری شایع واگیردار ایمن می‌کند. از طرفی واکسن پنوموکوک واکسن غیر زنده است و امکان تزریق آن همزمان با سایر واکسن‌ها میسر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین اظهار کرد: تکنولوژی ساخت واکسن رو به توسعه است و دور از انتظار نیست از واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر استفاده شود.

زالی با تاکید بر لزوم تحقق استراتژی‌های پیشگیرانه در سیاست‌های آتی و گفت: باید قدردان اعتماد مردم به مراکز بهداشتی باشیم واین سرمایه اجتماعی نباید نادیده گرفته شود.

وی در پایان یادآور شد: همچنین به مراقبین سلامت در خط اول ارائه خدمات بهداشتی به عنوان سربازان خوشنام عرصه سلامت افتخار می‌کنم. / مهر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده